Η συνέντευξη του Μητροπολίτη Κορυτσάς Ιωάννη για τις επιθέσεις ενάντια στον Αναστάσιο και την ορθόδοξη εκκλησία... ~ Βορειοηπειρωτικά

Δευτέρα, 4 Φεβρουαρίου 2013

Η συνέντευξη του Μητροπολίτη Κορυτσάς Ιωάννη για τις επιθέσεις ενάντια στον Αναστάσιο και την ορθόδοξη εκκλησία...

Πόσοι είναι και κατά πόσο δέχονται επιθέσεις;

Ο Μητροπολίτης Κορυτσάς σε συνέντευξη στην εκπομπή Tonight.

Να είσαι ορθόδοξος σε μεγάλο βαθμό στην αλβανική κοινωνία ταυτίζεσαι με το να είσαι έλληνας. Σ’ αυτήν την ανησυχία οικοδόμησε την συζήτηση στην εκπομπή Tonight της Ήλβα Τάρε ο Μητροπολίτης Κορυτσάς, Ιωάννης. Η συχνές λεηλασίες των ναών, τις ποικίλες κατηγορίες εναντίων τους, είναι μερικά από τις επιθέσεις που διαπιστώνει αυτός εναντίων της ορθόδοξης εκκλησίας, χωρίς να παραμελήσει να αναφερθεί και στην υπόθεση της επιστροφή των ιδιοκτησιών, διαδικασία που σύμφωνα με τον Μητροπολίτη καθυστερεί λόγο της έλλειψης βούλησης εκ μέρους του κράτους. Βασιζόμενος στην φιλοσοφία της Εκκλησίας στο σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, ο Μητροπολίτης Κορυτσάς, Σεβασμιότατος Ιωάννης αξιολογεί την αγάπη πως την πατρίδα ως μία ανθρώπινη αξία βασισμένη στην αγάπη για την χώρα αλλά όχι το μίσος, όπως και έχει εκφράσει την ανησυχία σε σχέση με την επιστροφή των αλβανών μεταναστών από το ελληνικό κράτος λόγο των τοπωνυμιών. Σε σχέση με το δράμα του βουλευτή Ναμίκ Ντόκλε, η Μητρόπολη συνεχίζει να έχει την ίδια στάση, ότι το δράμα αυτό υποβιβάζει και προσβάλει την εκκλησία, αλλά δεν άφησε χωρίς να αναφέρει πως έχον ειπωθεί πολλές εικασίες για την υπόθεση αυτή.
Παρακάτω ακολουθεί η συνέντευξη (συνοπτικά).

Ποιος ήταν ο ρόλος του Φαν Νόλι στην δημιουργία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας?
Είναι εξαιρετικά μεγάλη η προσφορά τους Φάν Νόλι ιδιαίτερα στην αύξηση της εθνικής συνειδήσεως, αν και δεν ασχολήθηκε και ιδιαίτερα με τις διαδικασίες.

Δεν αναφέρθηκαν σ’ αυτόν κατά την 100 επέτειο της ανεξαρτησίας, γιατί?
Η εξαίρεση κάποιον βασικών προσωπικοτήτων είναι η αποφυγή της ιστορίας, η απομάκρυνση τους σημαίνει παραχάραξη της ιστορίας. Οποιοσδήποτε έχει προσφέρει στην ιστορία του τόπου πρέπει να πάρει την αρμόζουσα αξιολόγηση. Δεν ξέρω να πω αν αυτό ήταν ένα εσκεμμένο γεγονός η απλός απώλεια μνήμης .

Πόσο πιστεύουν οι αλβανοί;
Δεν υπάρχει κάποιο μηχάνημα με το οποίο μπορεί να μετρηθεί αλλά ο καθένας βρίσκετε στην διαδικασία αναζήτησης του κάτι, των απαντήσεων που του έχουν λείψει και συχνά οι άνθρωποι βρίσκουν στην εκκλησία αυτές τις απαντήσεις. Είναι δύσκολο να βρεις τους λόγους γιατί έρχονται αλλά ξέρω πως έρχονται πολλοί.

Παρατηρείτε κάποια ηθική κρίση στην αλβανική κοινωνία;
Φυσικά αυτό παρατηρείτε σ’ όλο τον κόσμο και όχι μόνο εδώ. Η ηθική της Εκκλησίας συνδέεται με την πίστη στο Θεό. Η πίστη δεν μπορεί να επιβληθεί, ο καθ’ ένας έχει το δικαίωμα να πιστεύει η όχι. Εγώ δεν πιστεύω πως μπορεί να υπάρχει άνθρωπος που να είναι 100% αθεϊστής.

Ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος είναι στο επίκεντρο των επιθέσεων, πως το ερμηνεύετε;
Είναι ιστορία 20 ετών, δεν υπάρχει τίποτα καινούριο, είναι οι ίδιες κατηγορίες, εγώ ζω μέσα στην εκκλησία, και πιστεύω πως χωρίς την προσφορά του δεν θα ερχόταν η ανασυγκρότηση της εκκλησίας. Σε σχέση με τον καταστατικό, ήταν καταστατικό (του 30) που παρουσίασε το προβληματισμό εκείνης της εποχής και αυτά δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν την εκκλησία μετά το 1990.




Γιατί δεν έχει πάρει την αλβανική υπηκοότητα;
Αποτελεί τιμή για το αλβανικό κράτος να του δώσει διαβατήριο. Πρέπει να μαθαίνουμε να τιμούμε τους ανθρώπους που μας βοηθούν.

Έχει εμποδίσει την Αυτοκέφαλο το γεγονός ότι ο Αρχιεπίσκοπος είναι έλληνας υπήκοος?
Το Αυτοκέφαλο σημαίνει πρώτα απ’ όλα να έχεις την οικονομική ανεξαρτησία και προς αυτή την κατεύθυνση κατά τα τελευταία χρόνια έχουμε δουλέψει αρκετά. Αλλά όχι μόνο που δεν την έχει εμποδίσει αλλά την έχει βοηθήσει και δουλέψει πάρα πολύ. Η εκκλησία δεν μπορεί να ζημιωθεί από την εθνότητα.

Μετά από 21 χρόνια έχει δημιουργηθεί η δυνατότητα ώστε να έχουμε την γενιά μας για την διοίκηση της εκκλησίας?
Αυτή είναι μία μακρόχρονη διαδικασία και εμείς βρισκόμαστε στην διαδικασία αυτή. Η εκκλησία μεγαλώνει με ανθρώπους που είναι αυτού του τόπου. Στην κεφαλή της εκκλησίας πάντοτε χρειάζεται ένας οδηγός με μεγάλη εμπειρία.

Έχει χρονικό περιορισμό η εκλογή ενός επισκόπου?
Δεν υφίσταται κάτι τέτοιο είναι αιώνιος.

Μπορούμε να πούμε πως πάντοτε ήσασταν υπό τις επιθέσεις, ταυτίζοντας την ιδιότητα του ορθοδόξου με το να είσαι Έλληνας?
Ναι, έχουμε δεχτεί συνεχείς επιθέσεις, πολλές φορές άδικα. Κάθε μέρα μας λεηλατούν μία εκκλησία και εμείς έχουμε σιωπήσει. Οι περισσότερες από τις κατηγορίες βασίζονται στις φήμες. Στην εκκλησία δεν μαθαίνουμε ελληνικά όπως ισχυρίζονται. Ένα τέτοιο γεγονός ισχύει μόνο για τις μειονοτικές περιοχές, είναι δικαίωμα τους να μαθαίνουν τη γλώσσα τους.

Τον Νικόλα Μάρκο τον αναγνωρίσετε ως ιερέα?
Αυτός δεν έχει χειροτονηθεί από επίσκοπο και δεν μπορεί να είναι τέτοιος.

Με την επιτροπή για την μετάφραση της Καινής Διαθήκης πως πηγαίνουν τα πράγματα;
Γεννήθηκε η ανάγκη για να υπάρξει ένα βιβλίο που να είναι ευκολονόητο από την σύγχρονη γενιά. Μόλις το έχουμε τελειώσει και περιμένουμε σύντομα την έκδοση του, είναι μία εργασία 2 ετών μίας ομάδας εργασίας 7 ετών. Ήταν μία δύσκολη εργασία, ιδιαίτερα στην εύρεση του κατάλληλου νοήματος των λέξεων. Δεν θα υπάρξει κάποια ριζική αλλαγή, αφού ο Χριστοφορίδης έχει κάνει μία εξαιρετική δουλειά.

Ποια είναι η σχέση της εκκλησίας με τον εθνικισμό;
Ο εθνικισμός που βασίζετε στο μίσος είναι απαράδεκτος. Όταν ένα κόμμα όπως η Χρυσή Αυγή βγήκε για να προστατέψει την εκκλησία ένα Έλληνας Μητροπολίτης απάντησε «ποία ορθοδοξία θα προστατέψτε την δικιά σας η της Εκκλησίας;». Η εκκλησία από την φύση της είναι για την αγάπη μεταξύ των λαών, των ανθρώπων. Το μίσος είναι εναντίων τις πίστης εναντίων της εκκλησίας. Η εκκλησία υποκινεί κάθε άνθρωπο να αγαπά την θέση του, είναι αδύνατον να αγαπάς το Θεό και να μην αγαπάς τον τόπο σου, και αυτή είναι η καλή αγάπη προς την πατρίδα. Τα Βαλκάνια έχουν ανάγκη για την συνεργασία. Η Εκκλησία πρέπει να εναντιωθεί σε κάθε τι που βασίζετε στο μίσος. Μέσα στις δυνατότητες της η εκκλησία έχει προσπαθήσει και έχει υψώσει την φωνή της για την προστασία των αλβανών μεταναστών στην Ελλάδα.

Ποιες είναι οι σχέσεις σας με τις άλλες θρησκευτικές κοινότητες?
Έχουμε πολύ καλές σχέσεις και αυτό είναι μία περιουσία που πρέπει να φυλάξουμε και να ενισχύσουμε όχι μόνο με τους μουσουλμάνους αλλά και με τους καθολικούς.

Υπάρχει θρησκευτική ανεκτικότητα στην Αλβανία η έλλειψη γνώσης της θρησκείας από τους ανθρώπους;
Είναι δύσκολο να το καθορίσεις, αλλά από μόνο του το γεγονός που δεν είχαμε ποτέ κάποια θρησκευτική σύγκρουση, η αρμονία μεταξύ των ανθρώπων, αλλά και ανάμεσα στους θρησκευτικούς ηγέτες, μαρτυρεί για την ανεκτικότητα αυτή. Αλλά αυτό πρέπει να καλλιεργηθεί και να προσέξομε προς την κατεύθυνση αυτή. Οι απειλές έρχονται από την απομόνωση των κοινοτήτων, των επιθέσεων τους, αλλά δεν νομίζω πως θα παίξουν κάποιο ρόλο.

Ποιες οι σχέσεις σας με το κράτος;
Έχουμε λαϊκό κράτος, οι συμφωνίες έχουν ρυθμίσει τις σχέσεις μεταξύ μας. Εγώ θα ήθελα να υπήρξε μία μεγαλύτερη συνεργασία. Η επιστροφή των ιδιοκτησιών δεν είναι για να πλουτίσουν οι θρησκευτικές κοινότητες, αλλά για να είναι ικανές οι κοινότητες να πραγματοποιούν την εργασία τους, ο περιορισμός των πηγών περιορίζει και την βοήθεια προς τους ανθρώπους. Το 67 οι ιδιοκτησίες μας κατασχέθηκαν με ένα διάταγμα, ενώ σήμερα κάθε περιουσιακό στοιχείο περνά μέσα από τα δικαστήρια τα οποία καθυστερούν την διαδικασία και το κάνουν σχεδόν ακατόρθωτο, μεταλλάσει τις ιδιοκτησίες. Εμείς ζητάμε τις ιδιοκτησίες οι οποίες είναι ελεύθερες και θα μπορούσαν να επιστραφούν εάν υπήρχε βούληση.

Η κλοπή των αγιογραφιών του Ονούφριου, θα μπορούσε να αποφευχθεί?
Θα μπορούσε να προφυλαχθεί καλύτερα εάν υπήρχε μία μεγαλύτερη συνεργασία μεταξύ εκκλησίας και κράτους. Είναι εκατοντάδες εκκλησίες, μερικά σε απόμακρες περιοχές και ο καθορισμός των φροντιστών θα βοηθούσε πάρα πολύ προς την κατεύθυνση αυτή. Όλη η κοινωνία μας πρέπει να είναι πιο συνειδητοποιημένη προς αυτό το φαινόμενο. Οι αγιογραφίες δεν μπορούν να πουληθούν με τον τρόπο που έχουν κλαπεί απλώς έχουν κάνει μία βλάβη εναντίων μας.

Το δράμα του Ντόκλε?
Έχουν ειπωθεί πολλές εικασίες για το θέμα αυτό. Η εκκλησία έχει κάνει μόνο μία δήλωση, ότι το δράμα αυτό προσβάλει και υποβαθμίσει την ορθόδοξη κοινότητα. Η Εκκλησία έχει προσβληθεί για πολύ μεγάλη χρονική διάρκεια. Η ανάσταση αυτού του πράγματος μου φαίνετε πως την επαναφέρει. Την απόφαση βεβαίως και την παίρνει το Θέατρο δεν το βάλαμε εμείς επί τις σκηνής.

Πόσοι είστε εσείς οι ορθόδοξοι, η Απογραφή σας έβγαλε 6,7 %;
Μόνο η περιφέρεια του Φιέρ έχει το 10 % των ορθοδόξων στην Αλβανία, δεν μπορείς να τους εξαφανίσεις, όλοι έχουν μεταναστεύσει. Περιμέναμε κάποια αντίδραση μετά την Επίσημη Δήλωση της Εκκλησίας ότι δεν αναγνωρίζει την απογραφή, δεν πήραμε καμία απάντηση, για την ορθόδοξη κοινότητα αυτό είναι απαράδεκτο, γιατί δεν είναι αλήθεια. Αυτό ίσως να είναι σκόπιμο, αλλά είναι άδικο και αυτή η κοινότητα αισθάνεται προσβεβλημένη.

Έχετε κάνει δική σας απογραφή?
Η εκκλησία έχει το δικαίωμα να κάνει την απογραφή για να έχουμε το μητρώο μας και σύμφωνα με το τωρινό μας μητρώο, εμείς έχουμε πάνω από το 24% του πληθυσμού. Εμείς έχουμε κάνει ένα είδος έρευνας ρωτώντας τους ανθρώπους εάν έχουν ερωτηθεί και πάνω από 20.000 άτομα δήλωσαν πως δεν έχουν καν ερωτηθεί.

Η επιστροφή των αλβανών μεταναστών λόγο των τοπωνυμιών, πως το βλέπετε;
Πρέπει να προστατέψουμε την ταυτότητα κάθε ανθρώπου.